انواع قهوه بر اساس نژاد و طرز تهیه

 در این مطلب قصد داریم توضیح دهیم که اصلا قهوه از کجا آمده است، چه طور کشف شده است و خواص آن چیست؟ تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

امروزه بعد از چای دومین نوشیدنی پر طرفدار جهان می باشد که در تمام دنیا آن را دم کرده و سرو می کنند. در حال حاضر کشورهای تامین کننده قهوه، آلمان، ویتنام و برزیل هستند که بزرگ ترین صادر کننده های این محصول هستند و این محصول را به نقاط مختلف جهان صادر می کنند. قهوه کاربردهای فراوانی در جهان دارد. از جمله مهمترین کاربرد آن در صنایع غذایی و کیک پزی میباشد.



تاریخچه کشف و پیدایش قهوه

در چگونگی کشف قهوه اختلاف نظر های زیادی وجود دارد اما بیشتر افراد معتقدند که قهوه در قرن 11 میلادی توسط یک چوپان در کشور اتیوپی کشف شد. زمانی که آن چوپان دید گوسفندانش با خوردن برگ‌های یک درخت خاص انرژی مضاعف گرفته اند، این درخت را مورد بررسی قرار داد. هم قبیله های آن چوپان میوه‌ های درخت را جمع کردند و از عصاره آن در غذاهای شان استفاده نمودند و متوجه تاثیر آن بر افزایش هوشیاری خود شدند و بعد از چندین سال قهوه به صورت اولین نوشیدنی مورد استفاده قرار گرفت و تا کنون نیز به همین شیوه یعنی آشامیدنی استفاده می شود البته در صنایع غذایی و کیک پزی هم مورد استفاده قرار می گیرد.

قهوه در ابتدا برای شاهان و افراد اشرافی در کشورهایی مثل ایران و ترکیه سرو می شد و کم کم قهوه خانه ها دایر شدند و افراد معمولی هم از آن استفاده کردند.

انواع قهوه (نژاد قهوه) چیست؟

قهوه به چهار نوع اکسلسا، لیبریکا، عربیکا و روبوستا دسته‌بندی می‌شود که دو نوع اول ۱.۰ درصد از کل قهوه دنیا را تشکیل می‌دهند. اما دو نوع عربیکا و روبوستا که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با یک‌دیگر دارند. قیمت قهوه عربیکا و روبوستا نیز بیشتر از دو نوع اول است. کشور برزیل بزرگ‌ترین تولید کننده عربیکا و ویتنام بزرگ‌ترین تولید کننده روبوستا است.

قهوه عربیکا بین مردم محبوب تر و اما گران تر است و دلیل آن هم همین محبوبیت قهوه عربیکاست. قهوه عربیکا نسبت به قهوه روبوستا تخت تر و بیضی تر هستند اما دانه های قهوه روبوستا گردتر و کوچکتر هستند. قهوه عربیکا نسبت به روبوستا چربی بیشتری دارد و نباید آن را زیاد با خامه ترکیب کرد.

انواع قهوه بر اساس طرز تهیه

انواع قهوه بر اساس طرز تهیه به این موارد دسته بندی می شوند. قهوه اسپرسو، قهوه فرانسه و قهوه ترک. اگر به قهوه علاقمند هستید حتما باید بدانید که قهوه های اسپرسو ، فرانسه و … نژادی از قهوه نیستند و صرفا نام طرز تهیه قهوه هستند اما به دلیل اینکه در بین مردم محبوب هستند به این صورت رواج یافته اند.

قهوه اسپرسو

اسپرسو روش طرز تهیه قهوه است که ایتالیایی‌ها آن را ابداع کرده‌اند و در آن مقدار کمی آب داغ را با فشار زیاد از بین دانه‌های آسیاب شده می‌گذرانند. البته تهیه قهوه اسپرسو به این سادگی ها هم نیست. بهتر است از دستگاه‌های تمام اتوماتیک برای این کار استفاده کنید. تلخ‌ترین و خالص‌ترین نوع قهوه را می‌توانید با استفاده از دستگاه‌های اسپرسو ساز تهیه کنید. انتخاب نوع قهوه به خودتان بستگی دارد اما درجه آسیاب شدن آن بسیار مهم است. برای اسپرسو باید دانه‌ها را تا حدی آسیاب کنید که پودر نهایی شبیه نمک شود. اگر وقتی آب را اضافه کردید، قهوه به هم چسبید و حالت یک توده را پیدا کرد، متوجه می‌شوید که میزان آسیاب کردن مناسب بوده است.

از انواع قهوه اسپرسو می توان به اسپرسو کلاسیک، ریسترتو Ristretto، دوپیو Doppio، کاپوچینو Cappuccino، کافه لاته Caffé Latte، پیکولو لاته Piccolo Latte، موکا Mocha، اسپرسو ماکیاتو Espresso Macchiato، لاته ماکیاتو Latte Macchiato، امریکانو Americano، لانگو Lungo، فلت لایت Flat white، کورتادو Cortado، رد آی Red eye، بلک آی Black eye، دریپد آی Dripped eye، لیزی آی Lazy eye، بلک تای Black tie، آفوگاتو Affogato، اسپرسو کن پانا Espresso con panna و گالو Galão اشاره کرد.

قهوه فرانسه

قهوه فرانسه با دستگاه‌های قهوه‌ساز قطره‌ ای یا فرنچ پرس تهیه می‌شود. دانه قهوه‌ای که برای این مدل انتخاب می‌کنید به سلیقه خودتان بستگی دارد. درجه برشتگی یا رست قهوه فرانسه باید به صورت مدیوم دارک باشد. درجه آسیاب کردن آن هم بستگی به دستگاهی که استفاده می‌کنید، دارد. هر چه دانه‌ها را بیشتر آسیاب کنید، قهوه غلیظ‌ تر می‌شود.

قهوه ترک

تجهیزات مورد استفاده در قهوه ترک بسیار سنتی و خاص هستند. قهوه جوش های مسی کوچک، فنجانن های کوچک زیبا و گاها کمر باریک. برای تهیه قهوه ترک دانه‌ها را ملایم تفت می‌دهند و بسیار ریز آسیاب می‌کنند و نتیجه نهایی پودری شبیه به آرد می‌شود. برای هر نفر یک قاشق مرباخوری قهوه و یک فنجان آب سرد داخل قهوه‌جوش بریزید و آن را روی حرارت ملایم بگذارید. زمانی که کف قهوه شروع به بالا آمدن کرد آن را از روی حرارت بردارید.

انواع قهوه ترک

Adana Gar Kahvesi:

قهوه محبوب آدانا طعمی تلختر و بویی تندتر از قهوه ترک معمولی دارد. زیرا برای دم کردن این قهوه از مقدار آب کمتری استفاده می‌شود؛ بنابراین قهوه غلیظ‌ تر، قویتر و اگر اهل طعم تلخی باشید، خوشمزه تر می شود. این قهوه به قهوه اسپرسو ترک‌ها معروف می باشد.

Dibek Kahvesi:

قهوه دیبک یا قهوه سنگی سنتی عثمانی و شهر استانبول. نحوه دم آوری این قهوه با قهوه ترک تفاوتی ندارد اما در هنگام درست کردن قهوه سنگی، دانه‌های قهوه را در هاون می‌کوبند. این باعث می‌شود تا دانه‌ها یکدست و همگن نباشند و طعم قهوه، کمی خاص و متفاوت باشد.

Menengiç Kahvesi:

اگر جزء آن دسته از افراد هستید که به کافئین حساسیت دارند، این نوع قهوه گزینه عالی برای شماست. چرا که در تهیه آن اصلا از دانه قهوه استفاده نمی شود. این قهوه با استفاده از دانه پسته کوهی تهیه می‌شود. دانه‌های پسته درست مثل قهوه ترک برشته، آسیاب و دم می‌شوند.‌

Süvari Kahvesi:

قهوه شوواری در واقع همان قهوه ترک است ولی با یک تفاوت مهم. همان دانه‌ها و همان نحوه دم آوری، اما نحوه سرو متفاوت. این قهوه به جای سرو شدن در فنجان، در استکانهای کمر باریک ریخته می‌شود. دقیقا مانند چای ترکی.

Mirra:

یک نوشیدنی تلخ است که در شهرهای حتای، آدانا، اورفا و ماردین در ترکیه و بعضی کشورهای عرب زبان مثل لبنان و سوریه بسیار محبوب است. این قهوه خیلی تلخ است و نام آن هم بیانگر همین تلخی‌ست. میرا از کلمه عربی مر به معنی تلخ گرفته شده است. برای تهیه قهوه میرا، دانه قهوه با برشته کاری و سوزنکاری در چندمرتبه، تمام تلخی خود را آزاد میکند.

اگر تمایل به قهوه تلخ ترکی ندارید و قهوه ملایم تر و رقیق تر را ترجیح می دهید، قهوه فرانسه مناسب ترین گزینه برای شماست.

Comments

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. بهترین راه خرید آنلاین قهوه از فروشگاه قهوه زیگ زاگ هست. برای فهمیدن تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا هم این لینک رو بخونید:

    ReplyDelete

Post a Comment